top of page

ילדים ורגשות


"‬כשאני‭ ‬לא‭ ‬יודע‭ ‬מה‭ ‬אני‭ ‬מרגיש,‭ ‬כשאני‭ ‬לא‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬שם‭ ‬

למה‭ ‬שאני‭ ‬חווה‭,‬ אני‭ ‬פשוט‭ ‬אתנהג‭ ‬את‭ ‬הרגש‮"‬‭


התנהגות של רגשות תבוא לידי ביטוי באמצעות‭ ‬טנטרומים, ‬זריקת‭ ‬חפצים, ‬בכי‭ ‬או‭ ‬אפילו‭ ‬פגיעה‭ ‬באחר. ‬ לדוגמא‭: ‬ ילד‭ ‬מקפץ‭ ‬‭=‬‭ ‬ילד‭ ‬מתרגש‭. ‬ ילד‭ ‬דוחף‭ ‬‭=‬‭ ‬ילד‭ ‬מקנא‭. ‬ ילד‭ ‬משתטח‭ ‬‭=‬‭ ‬ילד‭ ‬מתוסכל‭. ‬


כולנו‭ ‬רוצים‭ ‬לגדל‭ ‬ילדים‭ ‬בטוחים‭ ‬בעצמם, ‬מאושרים‭, ‬בעלי‭ ‬יכולת‭ ‬ביטוי‭ ‬עצמי‭ ‬גבוהה‭ ‬וקשיבות‭ ‬לעצמם‭,‬ שיום‭ ‬רגשי - ‬היכולת‭ ‬לתת‭ ‬שם‭ ‬לרגש‭ - ‬קשור‭ ‬קשר‭ ‬ישיר‭ ‬לכולם‭.‬

כי‭ ‬כשאני‭ ‬יודע‭ ‬מה‭ ‬אני‭ ‬מרגיש‭, ‬כשאני‭ ‬יודע‭ ‬לתת‭ ‬שם‭ ‬לתחושה‭ ‬שקורית‭ ‬לי‭ ‬בגוף‭, ‬אני‭ ‬יודע‭ ‬שאני‭ ‬יכול‭ ‬לדאוג‭ ‬לי, ‬אני‭ ‬סומך‭ ‬עליי‭,‬ אני‭ ‬בוטח‭ ‬בי‭ ‬ובעולם‭ ‬ואני‭ ‬יודע‭ ‬מה‭ ‬אני‭ ‬צריך‭ ‬ומה‭ ‬יעזור‭ ‬לי‭. ‬


מנעד רגשות הוא כמו מניפת צבעים של הלב

אנחנו משקיעות כל כך הרבה זמן בללמד את הילדים שלנו את רכישת מושג הצבע,

דואגות כשהם לא מצליחים לענות על השאלה "איזה צבע זה?"

וחלקנו אפילו מגיעות לבדיקת עיניים לבדוק שאין בעיה כלשהי.

צבעים הם הדרך שבה הילדים שלנו רואים את העולם, ורגשות הם הדרך שבה הם חווים אותו.

כמו שהעולם לא מורכב רק מצבעי יסוד, ככה הלב שלנו (ובתכל'ס המוח) לא חווה רק שמחה או כעס.


החלק במוח שלנו האמון על הרגש נקרא האמיגדלה, רשת עצבית שנמצאת בסאב קורטקס - החלק הקדום במוח שלנו. כל גירוי חיצוני עובר דרך האמיגדלה, שם נאמד הרגש כלפי אותו גירוי, אחריו, הגירוי מגיע אל הקורטקס, האזור "החושב" במוח שלנו ולבסוף נוצרת תגובה.


כשאנחנו לא מדברות שיח רגשי, התרגום הרגשי במוח נשאר בסיסי ובהתאם אליו התגובה ההתנהגותית לא תהיה מווסתת אלא קיצונית לאחד מ2 קצוות שהמוח שלנו מכיר: אימה או עונג.


בתרגום לעברית:

הילד שלי רעב, הוא רוצה בננה, החוסר בבננה מתורגם באמיגדלה לאימה הישרדותית, וכשאני אומרת לו שאין בננה התגובה שלו תהיה בכי, השתטחות ובעיטה בחפצים - טנטרום שלום.

אלא אם כן הילד שלי דובר את שפת הרגשות, ככה שיש לו את היכולת לתרגם את החוסר בבננה לאכזבה, תסכול או זעם ובהתאם אליהם לבטא את האכזבה שלו, אומנם בחוסר רצון, אבל עדיין עם אפשרות לשיח או פתרון.


אז איך מתאמנים על שיום רגשי?

- מדברים על רגשות ספיציפיים: אכזבה, זעם, עלבון, התרגשות....

- סימולציות ופעילויות חוויתיות:


קופסת אימון - שיח ושיום רגשי

הערכה מכילה מדריך אימוני שבאמצעותו תוכלו להתאמן על שיח מיטיב ופורה עם ילדיכם, תלמדו מהן עקרובות לשיח רגשי, איך ללמד את הילד לשתף ברגשות השונים, איך ללמד את שפת הרגשות ואיך באמצעות הידע, הילד יידע לתקשר מה הוא צריך בהתאם למה הוא מרגיש.



- ספרים העוסקים ברגשות:

  • פילים לא מתקבלים

  • טיפ טיפה אמיץ

  • הארנב הקשיב

  • לפעמים עצב מגיע בהפתעה

  • סיפורים מתוך הלב של אורי

  • ספר הרגשות שלי


דוגמא לשיחת סימולציה:

במקום להגיד

הסבר

מומלץ להגיד

אני אשמח לשתף אותך מה קרה לי היום בעבודה

כדי לייצר שיח מיטיב חשוב להזמין את הילד שלנו לשיח ולכן תמיד עדיף לפתוח בשאלה.

רוצה שאני אספר לך מה קרה לי היום בעבודה?


*להמתין לתשובה שלו


היום ממש כעסתי, בית הדפוס שאצלו אני מדפיסה גלויות, לא הכין לי את ההדפסות בזמן

כעס הוא רגש משני, יש רגש מדויק ועמוק יותר שגרם לי להרגיש כועסת והייתי רוצה ללמד את הילד שלי להיות ספציפי כשהוא נותן שם לרגש שהוא חווה.

- הרגשתי ממש מאוכזבת

- ציפיתי שהגלויות יהיו מוכנות והתאכזבתי לגלות שלא הכינו אותם.

- הייתי ממש מתוסכלת כי לא יכולתי להמשיך לארוז את המשלוח.

הם הבטיחו שזה יהיה מוכן אתמול וזה לא היה מוכן

בתקשורת כמו בתקשורת, השיח הוא דו-כיווני, ולכן אני עוצרת באמצע הסיפור לשאלה נוספת.

מה דעתך על זה שהם הבטיחו ולא קיימו?

מה אתה חושב שהייתי צריכה לעשות?

זה ממש הכעיס אותי, דיברתי איתם והם התנצלו והבטיחו להביא לי את ההדפסות היום עד הבית, עם שליח, וזה מה שקרה.

כל סיטואציה היא הזדמנות לאימון, אני רוצה ללמד את הילד שלי דרך מודלינג מה עוזר לי כשאני מרגישה רגש מכאיב.

אתה יודע מה עוזר לי כשאני ממש זועמת? אני קודם כל מתקשרת לאבא ומספרת לו מה קרה לי, אחר כך אני הולכת לשתות כוס מים ונרגעת. מה עוזר לך להירגע?

כשההדפסות הגיעו ממש שמחתי, כי במקום שאסע אליהם, ההדפסות הגיעו עד אלי.

גם שמחה היא רגש משני והייתי רוצה להיות יותר ספציפית ברגש הנעים שעלה בי.

כשההדפסות הגיעו ממש התרגשתי וגם הרגשתי גאה בעצמי שהצלחתי לפתור את הבעיה שהייתה לי.

סיום שיח.

מומלץ לסיים בשיח דו כיווני ולכן אני גם מסיימת בשאלה.

האם היה משהו שהכעיס אותך היום?


 


המאמר והכלים‭ ‬האימוניים‭ ‬נכתבו‭ ‬ע"י‭: ‬

איילה‭ ‬ישלח- ‬מאמנת‭ ‬הורים‭ ‬צעירים‭ ‬בגישת ‭"‬אמא‭ ‬מאמנת״‭ ‬המשלבת‭ ‬כלים‭ ‬מעולם‭ ‬האימון‭ ‬המנטלי‭,‬ הפסיכולוגיה‭ ‬החיובית‭ ‬והחינוך‭ ‬המונטסורי‭. ‬



Comments


bottom of page