top of page

מילד יחיד - לאח בכור - הכנה לפני לידה

הרצאה עם ‬כלים‭ ‬פרקטיים‭ ‬מעולם‭ ‬האימון‭, ‬ הגישה‭ ‬המונטסורית‭ ‬והפסיכולוגיה‭ ‬החיובית‭.‬

בואי‭ ‬לדעת‭ ‬מה‭ ‬לעשות‭ ‬וגם‭ ‬מה‭ ‬לא‭ ‬לעשות לפני הלידה.


דמיינו לרגע שיום אחד בן/בת הזוג שלכן נכנס הביתה והוא אומר:

"מאמי שומעת? מחר אני לוקח לי אישה שניה. אל תדאגי אני עדיין אוהב אותך, פשוט בא לי קצת גיוון ואני חושב שאת צריכה איזו חברה טובה והיא בטוח תהיה חברה מעולה שלך!"

ואז זה באמת קורה!! היא נכנסת אלייך הביתה, אישה זרה כן? , ישנה במיטה שלך, את צריכה להמשיך לעשות את כל המטלות כי היא לא כל כך "מכירה את הסביבה" בעלך קונה לה מלא דברים חדשים ויוצא איתה לכל מיני מקומות שאת רצית כבר מלא זמן והוא שלף את התירוץ שהוא "היה חייב להיות בעבודה".

מה היית מרגישה?


אני מניחה שהיית ממש רוצה להעיף אותה מהחלון וגם לזרוק את טבעת הנישואין בדרך ולצעוק "אדיוט! מה חשבת שאתה עושה?!"

בטח היית מרגישה אימה, בהלה, בעתה, חוסר אמון, דריכות ועוינות, ועוד המון רגשות מכאיבים.


ללא הכנה נכונה, ככה בדיוק הילד שלך מרגיש בכניסה של אח/ות חדשים למשפחה.

המעבר מילד יחיד לאח בכור הוא ממש כמו רעידת אדמה. אז בואי נתכונן אליה ונכין אותו אליה כראוי.


בהקלטת ההרצאה שלפניכן דיברנו על 4 שלבי הטרמה להורה ו 4 שלבי הטרמה לילד.


הידע שלפניכן יתן לכן ביטחון לנהל את ההורות שלכן מתוך בחירה ושקט וייתן לילד שלכן את הוודאות שאפשר לתת לפני מעבר שכזה.


הכנה רגשית לקראת הלידה:

בזמני שגרה "רגילים" אנחנו חווים גם רגשות נעימים וגם רגשות מכאיבים לפעמים אפילו בו זמנית, לנו כמבוגרים יש את הזמן הכלים והאסטרטגיות להתמודד איתם.

לילדים שלנו, אם הם לא מורגלים בשיח רגשי, הכל מרגיש כמו מערבולת אחת גדולה שאין להם את הכלים לעמוד מולה.

אם הם מרגישים חשש, הם לא אומרים "אמא אני חושש, יש לך בטן גדולה / או יש לי אח חדש ואני לא בטוח במקום שלי, אני צריך חיבוק" - הם משתטחים על הרצפה כי חתכת את הבננה לעיגולים והם רצו לרצועות.


אם אנחנו נלמד אותם, דרך אימון על שיח רגשי, רגשות ספציפיים, הם ידעו, לאט לאט, מה הם מרגישים ומה יעזור להם כשהם מרגישים את הרגש הספיציפי הזה.

אנחנו חושבות שאם נדבר על מה שהילדים שלנו מרגישים זה "יגדיל את הדרמה", אבל באופן פרדוקסלי, זה בדיוק הפוך!

כשאני שמה את הרגש בחוץ, על השולחן, הוא הולך וקטן.


אז מה עושים?

- מדברים על רגשות ספיציפיים: זעם, עלבון, קנאה, התרגשות.

- מתרגלים דרך סימולציות, משחק, שיתוף:

קופסת אימון - שיח ושיום רגשי

הערכה מכילה מדריך אימוני שבאמצעותו תוכלו להתאמן על שיח מיטיב ופורה עם ילדיכם, תלמדו מהם העקרונות לשיח רגשי, איך ללמד את שפת הרגשות ואיך באמצעות הידע, הילד יידע לתקשר מה הוא צריך בהתאם למה הוא מרגיש, ועוד...


- ספרים העוסקים ברגשות:

  • פילים לא מתקבלים

  • טיפ טיפה אמיץ

  • הארנב הקשיב

  • לפעמים עצב מגיע בהפתעה

  • סיפורים מתוך הלב של אורי

  • ספר הרגשות שלי


הגדלת עצמאות ובחירה:

עצמאות פיזית:

  • תצפית! מה הילד שלי כבר עושה בעצמו, מה מבחינה מוטורית הוא מסוגל לעשות? לתרגל כל מיומנות בנפרד, אתגר גבוה מדיי עלול ליצור תסכול ולגרום לילד להמנע מהתנסות.

  • יש להדגים לילד באיטיות כיצד לבצע את הפעולה.

  • בזמן שהוא מתנסה, לא להתערב! לא לתקן! אתם עלולים להוריד לו את כל הרוח מהמפשרים ובעצם לגרום לו להרגיש שאנחנו יודעים יותר טוב, על כן אין לו טעם לנסות בעצמו.


רשימת פעולות שניתן להרחיב עצמאות פיזית:

  • לנעול נעליים ולחלוץ נעליים

  • ללבוש מכנסיים

  • להסתרק

  • לקלף ביצה קשה / בננה

  • לחתוך ביצה קשה / בננה בסכין חד"פ

  • לשטוף ידיים

  • למלא בקבוק מים

  • לנגב את הפנים עם מגבון

  • לסחוב את התיק שלו לגן

  • ללכת ברגל

  • לפתוח חטיף



עצמאות מחשבתית:

  • במה אתה בוחר לאכול: בצלחת או קערה?

  • הנגשה ובחירה מה ללבוש לגן (כן, כן, גם פיג'מה או תחפושת לגן זה בסדר)

  • בחירת משחק / ספר

  • לאן נלך אחרי הגן: לגינה או הבייתה?

  • מה נעשה בחוגאמא: נאפה עוגיות או נשחק?

  • את רוצה לאכול בננה או קלמנטינה?

  • נלך לאמבטיה כמו אריה או כמו נמר?

  • השיניים הכחולה או הירוקה?

  • נלך לגן מכאן או מכאן?


*מומלץ לתת בחירה מתוך 2 אפשרויות ששתיהן מקובלות עלינו - ככה מצד אחד הוא מתמקד וחווה עצמאות מחשבתית ומצד שני אנחנו לא חוווים תסכול או מסרבים שוב לבחירה שלו.



לו״ז וריטואלים

קביעת עוגנים - חוג אמא, חזרה על ריטואלים, שימוש בכרטיסיות סדר יום ולוז שבועי מוחשי נותן לילד יציבות בתקופה מלאת השינויים.




ספרים העוסקים בהרחבת המשפחה

סיפור חברתי

סיפור אישי, שנכתב בגוף ראשון, על הילד עצמו, בשפה פשוטה ומותאמת גיל.

המטרה העיקרית היא להכין את הילד לקראת מצבים חדשים ושינויים שעומדים להתרחש בחייו.

 

המאמר והכלים‭ ‬האימוניים‭ ‬נכתבו‭ ‬בשיתוף: ‬

איילה‭ ‬ישלח- ‬מאמנת‭ ‬הורים‭ ‬צעירים‭ ‬בגישת ‭"‬אמא‭ ‬מאמנת״‭ ‬המשלבת‭ ‬כלים‭ ‬מעולם‭ ‬האימון‭ ‬המנטלי‭,‬ הפסיכולוגיה‭ ‬החיובית‭ ‬והחינוך‭ ‬המונטסורי‭. ‬



Comments


bottom of page